22 دسامبر 2023 - شکر، کربوهیدرات های اضافی و غذاهای سرشار از چربی های اشباع همه چیزهایی هستند که هم برای پیشگیری و هم برای کنترل دیابت نوع 2 باید از آنها اجتناب کرد، اما یک مورد دیگر به این لیست اضافه شده است و آن "گوشت قرمز" است.

بر اساس یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاهدانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan، که در  مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، افرادی که فقط دو وعده گوشت قرمز در هفته می خورند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افرادی باشند که گوشت قرمز کمتری مصرف می کنند. همچنین مشخص شد که هر چه مصرف گوشت قرمز بیشتر باشد، این خطر افزایش می یابد.

مطالعات قبلی مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با هم مرتبط کرده بودند، اما این مطالعه که داده‌های سلامتی 216695 شرکت‌کننده را برای یک دوره طولانی تجزیه و تحلیل کرد، قطعیت این ارتباط را تقویت نمود.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری‌نشده را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 62 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند و افراد با مصرف هر وعده اضافی روزانه ی گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده به ترتیب 46 درصد و 24 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می گیرند.

دکتر Xiao Gu، نویسنده اول این مقاله، پژوهشگر فوق دکترا در بخش تغذیه ی این دانشکده، گفت: یافته‌های ما قویاً از دستورالعمل‌های رژیمی که توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را محدود کنید، حمایت می‌کند و این در مورد گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده صدق می‌کند.

چرا این همبستگی نگران کننده است؟

به گزارش نیویورک پست، داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده گزارش می‌دهد که در سال 2021، آمریکایی‌ها 30 میلیارد پوند گوشت گاو مصرف کرده‌اند که تقریباً 60 پوند برای هر نفر در سال است. این آمار به این معنی است که بسیاری از این افراد احتمالاً در پنجره ی افزایش ریسک قرار دارند.

علاوه بر این، نرخ دیابت نوع 2 به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل را افزایش می دهد.

در گزارش مرکز راه حل های آب و هوا و انرژی آمده است که کشاورزی همچنین محیط زیست را به شدت تحت فشار قرار می دهد و بیش از یک دهم (11٪) آلودگی کربنی جهان را به خود اختصاص می دهد و دام ها مسئول 14.5٪ از کل آلودگی های گرمایش سیاره ی ما هستند.بنابراین افزایش مصرف گوشت نه تنها سلامت انسان، بلکه محیط زیست را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

راه حل چیست؟

تغییر روش غذا خوردن می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. محققان همچنین تخمین زدند که جایگزین کردن یک وعده آجیل و حبوبات به جای یک وعده از گوشت‌ها با 30 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. نویسنده ارشد این مقاله پرفسور والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه، اظهار داشت که «محدودیت حدود یک وعده مصرف گوشت قرمز در هفته برای افرادی که می خواهند سلامت و تندرستی خود را بهینه کنند، منطقی است».

کاهش مصرف گوشت قرمز همچنین به کاهش روند افزایش بیش از حد سریع گرمای زمین کمک می کند.

تحقیقات منتشر شده در مجله Nature Communications نشان داد که چگونه جایگزینی نیمی از محصولات گوشتی با جایگزین های گیاهی می تواند آلودگی ناشی از کشاورزی جهانی را تا سال 2050 تا یک سوم کاهش دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه توسط یکی از استادان دانشگاه آکسفورد نشان داده است که اگر بزرگ‌ترین گوشت‌خواران در بریتانیا به رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر کم گوشت روی بیاورند، اثرات زیست ‌محیطی آن معادل خروج هشت میلیون خودرو از جاده ها خواهد بود.

منبع:

https://www.yahoo.com/lifestyle/research-warns-one-dietary-choice-200000794.html